Măsuri generale de profilaxie a bolilor

Durata de citire: 5 minute

Dacă doriţi să aveţi un câine permanent sănătos, care să vă încânte ochii, respectaţi următoarele recomandări:
1. Un câine sănătos are parul des şi lucios, ochii limpezi şi privirea vioaie, trufa curată, rece şi umedă, mersul vioi, apetitul mereu prezent. Dacă se constată scurgeri oculare sau nazale, materii fecale în jurul anusului (mai ales la pui), trufa fierbinte, abatere, refuz de hrană, vomă sau alte simptome patologice, adresaţi-vă unui medic veterinar.
2. Se va respecta cu stricteţe programul de vaccinări. La vârsta de 6-8 saptămîni se face prima vaccinare antijigodioasă (recomand cu un vaccin polivalent (antijigodie – antiparvoviroza -antihepatita Rubarth – antileptospiroză). După 14 zile se face obligatoriu un rapel.  Vaccinul se repetă apoi anual până la 7-9 ani, când se încetează vaccinarea.
3. Vaccinarea antirabică,  este obligatorie în ţara noastră, si se face în fiecare an, până la moartea câinelui.
4. Vaccinarea antileptospirică este necesară la câinii de vânătoare şi la cei care vânează rozătoare.
5. De la vârsta de o lună se începe cu tratamentele antiparazitare interne, contra ascarizilor şi teniilor. Tratamentul se face lunar în primele 6 luni, trimestrial în următoarele 6 luni, apoi la 2 luni ar trebui să se facă un examen coproparazitologic şi dacă este cazul se va efectua deparazitarea animalului. Un câine parazitat nu valorifica bine hrana şi este un permanent pericol pentru om.
6. În principiu, administrarea de vitamina D si săruri de calciu pentru prevenirea rahitismului este necesara numai la câini din rase foarte mari (Dog german, Saint Bernard), care cresc până la vârsta de 1 1/2 ani. La celelalte rase tratamentul preventiv nu este necesar dacă raţia este echilibrata si căţelul beneficiază de soare. Cum in crescătorii ratiile sunt frecvent dezeehilibrate profilaxia rahitismului se impune, tratamentul curativ devenind tratament profilactic.
7. Un câine va primi mâncarea întotdeauna din castron şi niciodată din mâna omului. În felul acesta câinele învaţă să nu mănânce ceea ce i se aruncă sau ceea ce găseşte pe jos, fiind redus la minimum pericolul intoxicaţiilor.
8. Câinele trebuie lăsat să-şi consume tainul în linişte. IÎn caz contrar devine agresiv, sperios şi inapetent.
9. Intervalul dintre tainuri să fie astfel stabilit încât câinelui să-i fie foame în momentul în care i se serveşte hrana. Numai în acest fel se menţine pofta de mâncare.
10. Mâncarea nu trebuie să fie nici fierbinte, nici prea rece. Temperatura inadecvată a hranei sau a apei de băut poate fi cauza laringotraheitelor.
11. În alimentaţia câinelui exista câteva sortimente total interzise:
– oase de pasăre, iepure şi miel (care produc gastrite şi ocluzii intestinale)
– carne crudă de vânat, carne crudă de porc şi organe crude de orice provenienţa (care produc parazitoze). Prin carnea de porc se mai poate transmite boala lui Aujeszky
– cartofi, mazăre, fasole uscată (care sunt greu de digerat şi produc fermentaţii intestinale)
– dulciuri pe bază de ciocolată (care produc inapetenţă şi obezitate). –
12. Organele interne şi alte deşeuri de abator trebuie fierte cel puţin 2 ore.
13. Nu se administrează câinelui alimente alterate sau alimente improprii pentru om. Ceea ce ii dăm câinelui trebuie să fie bun şi pentru om.
14. Nu se lasă câinele să bea din bălţi sau din alte locuri cu apă stătută, de unde poate lua agentul leptospirozei sau alţi germeni patogeni.
15. Nu se lasă câinele să alerge prin locuri murdare şi gunoaie.
16. Nu se plimbă câinele prin tufişuri de unde poate lua căpuşe (care sunt hematofage).
17. Locul unde câinele depune fecale să fie curăţat (zilnic).
18. Se evita orice comportament brutal faţă de câine. Un câine trebuie să fie oglinda stăpânului său. Un câine bun are un stăpân bun, un câine nervos, fricos, isteric are un stăpân care în mod sigur merită şi el aceste epitete.
19. Câinele trebuie ferit de geruri mari, vânturi puternice, umiditate şi căldură excesivă, deoarece aceşti factori climaterici îi scad rezistenţa faţă de boli.
20. Câinele trebuie periat zilnic (curăţire „uscată”, pentru îndepărtarea prafului, scaieţilor, a firelor de păr moarte. Când câinele s-a murdărit mai tare, va fi spălat numai locul respectiv. Băile generale nu se recomandă şi de aceea se fac foarte rar, în caz de forţă majoră (murdărirea întregului corp cu noroi, funingine, s.a.).
21. Dacă se anunţă campanii de deratizare şi apar peste tot momeli (pe lângă case sau blocuri, în pivniţe), cainii trebuie plimbaţi în lesă şi după întoarcerea de la plimbare li se vor spală labele. Câinii se pot intoxica nu numai prin linsul labelor sau consumul momelilor, ci şi prin consumul de şobolani otrăviţi şi pasări otrăvite. De aceea se va evita vânarea acestor animale. Momelile trebuie îndepărtate după 1 -2 săptămâni, de către cei care le-au pus, pentru că şobolanii nu se mai ating de ele dacă sunt mai vechi de o săptămână. Este bine ca proprietarii de câini să cunoască acest lucru.
22. Dacă s-au făcut în exterior (în gradina, în parc) stropiri cu insecticide, este bine să se evite timp de 1 -2 săptămâni aceasta zonă.
23. Dacă s-au împrăştiat insecticide prin casă, câinele să nu fie adus în casă până când nu s-au maturat şi s-au spălat suprafeţele tratate cu insecticid.
24.  În timpul antrenamentelor, omul nu va fuma şi nu va mânca, deoarece acest lucru nu este igienic şi în plus ar deranja câinele.
25. Câinele nu trebuie suprasolicitat în timpul antrenamentelor pentru că acesta oboseşte repede, se epuizează şi ajunge chiar la tulburări nervoase
26. Achiziţionarea unui pui de câine nu se face înaintea vârstei de 6 săptămâni, deci înainte de înţărcare, pentru că puiul are nevoie de lapte matern, care îi oferă o hrană bogată şi anticorpi. Puiul înţărcat prea repede face dispepsii, rahitism şi rămâne în urmă cu creşterea.
27. Dacă un căţel consumă excremente sau roade pereţii înseamnă că prezintă un deficit de săruri minerale. În acest caz se verifică raţia şi se dau suplimente de peşte, făină de oase, legume.
28.  Se ascund de căţel chibrite, cuie, ace, agrafe, bile de sticla sau de material plastic, cutii cu medicamente, detergenţi, săpunuri.
29. Pentru a satisface nevoia de a roade a căţelului se va oferi un os nefiert (preferabil un os lung de vacă, căruia i s-au tăiat capetele şi i s-a îndepărtat măduva), o talpa de la un pantof deformat sau o bucată groasă de lemn.

Call Us